Co powinien zawierać landing page

by Joanna
co-powinien-zawierac-landing-page

Landing page, czyli strona lądowania lub strona docelowa. Stroną lądowania może być tak naprawdę każda strona, na którą trafiają (czyli lądują) ludzie z wyszukiwarki, mediów społecznościowych lub innych źródeł. Jednak w marketingu przyjęło się, że landing page to strona przygotowana specjalnie po to, żeby skłonić użytkownika do bardzo konkretnego działania, np. zakupu produktu, zapisania się na newsletter, pobrania materiałów, pozostawienia kontaktu, skorzystania z (płatnej lub bezpłatnej) konsultacji itp.

Strona landing page może być bardzo długa, ale może też być niesamowicie prosta z minimalną ilością tekstu. Jeśli musimy rozprawić się z wieloma obiekcjami klientów lub wprowadzamy na rynek nowy produkt, wtedy zwykle na stronie lądowania umieszczamy sporo treści. Ale duże i znane marki często robią ultra-krótkie landing page, bo po prostu nie muszą się już nikomu przedstawiać.

Konkretny i jasny cel

Musimy wiedzieć, co chcemy dzięki landing page osiągnąć, jaki problem klienta rozwiązać, w jaki sposób, jaką konkretną wartość dajemy. Im prościej i klarowniej jesteśmy w stanie to zrobić, tym lepiej. Na landing page nie ma miejsca na rozproszone działania bez precyzyjnego celu. Zależy nam na tym, żeby osoba, która trafi na stronę lądowania podjęła określone działanie, więc musimy dać jej konkretny powód, dla którego warto to zrobić.

Podstawowe elementy landing page

Nagłówek/tytuł

Wymyślenie skutecznego nagłówka na landing page to prawdziwa sztuka. Z jednej strony nagłówek musi przyciągać uwagę i być na tyle intrygujący, żeby skłonić odwiedzających do pozostania na stronie. Z drugiej – powinien w bardzo zrozumiały sposób przekazywać informację, o co chodzi i jasno komunikować wartość oferowanego rozwiązania czy produktu. Nagłówek nie może zawierać trudnych, długich, skomplikowanych i specjalistycznych słów. Dobry nagłówek przemawia do wyobraźni, ale jednocześnie nie zmusza do myślenia, bo przekaz w nim zawarty jest czytelny i jednoznaczny.

Podtytuł

W podtytule rozwijamy myśl z nagłówka. W zależności od tego, co sprzedajemy, możemy albo wskazać główną korzyść produktu/usługi, albo przekazać, a jaki sposób spełnimy obietnicę z nagłówka. Podtytuł sprawia, że potencjalni klienci odwiedzający landing page nie mają już żadnych wątpliwości, o co chodzi na tej konkretnej stronie. Mogą jeszcze nie wiedzieć jak, ale już bardzo dobrze rozumieją główną ideę i zamysł. Nagłówek razem z podtytułem powinny odpowiadać na podświadome pytanie, które przed zakupem pojawia się w głowie każdego, czyli Co ja z tego będę mieć?.

Wezwanie do działania

Wszystko na landing page ma znaczenie, ale wezwanie do działania (call to action, w skrócie CTA), jest tym elementem, bez którego strona lądowania po prostu nie ma sensu. Od pierwszej sekundy na stronie użytkownik musi wiedzieć, czego od niego oczekujemy i co dostanie w zamian. W wezwaniu do działania warto zawrzeć korzyść, tak żeby jeszcze bardziej utwierdzić potencjalnego klienta w przekonaniu, że opłaca się kliknąć. Przykładowo zamiast Zapisz się, można napisać Wypróbuj bezpłatnie. Poza tym to, co osoba odwiedzająca landing page ma zrobić, powinno być dla niej proste i szybkie, a wezwanie do działania ma tę łatwość i bezproblemowość jeszcze bardziej podkreślać.

Opinie, recenzje, czyli tzw. dowód społeczny

Większość ludzi przed dokonaniem zakupu lubi się upewnić, że na dany produkt lub usługę rzeczywiście warto wydać pieniądze. Dlatego, żeby zniechęcić osoby odwiedzające landing page do szukania informacji w sieci i tym samym opuszczenia strony lądowania, musimy zadbać o tzw. dowód społeczny bezpośrednio na stronie sprzedażowej. Bez względu na formę w jakiej to zrobimy, warto zawrzeć przede wszystkim takie opinie i recenzje, w których ludzie mówią o konkretnych rezultatach. W jaki sposób produkt lub usługa pomogły osiągnąć określony cel. Im więcej faktów, liczb i mierzalnych efektów, tym lepiej. Opinie bardzo ogólne, z których dowiadujemy się jedynie o odczuciach klienta, a nie rezultatach, w niektórych branżach mogą odnieść odwrotny skutek.

Zdjęcie, wideo, czyli element wizualny

Ten element ma na landing page bardzo ważną funkcję. Wpływa na podświadome postrzeganie produktu lub usługi, więc trzeba wybrać takie zdjęcie lub grafikę, która w sekundę przemówi do naszej grupy docelowej. Zdjęcie na stronie sprzedażowej powinno wywołać emocje i jednocześnie być wizualną wiadomością, która mówi więcej niż 1000 słów. Trzeba jednak uważać na stockowe zdjęcia ludzi. W wielu przypadkach wyglądają sztucznie, nieautentycznie i utrudniają identyfikację z marką. Świetnie za to działają zdjęcia prawdziwych klientów, szczególnie te, na których widać, jak korzystają z produktu lub usługi. Landing page może również zawierać wideo. Większość ekspertów zaleca bardzo krótkie i konkretne filmiki, dzięki którym potencjalny klient szybko zrozumie, czym jest dany produkt lub usługa.

Tekst

To, o czym napiszemy na stronie lądowania zależy od wielu rzeczy, m.in. naszej grupy docelowej i celu kampanii. Zwykle tekst na landing page zawiera korzyści wynikające z zastosowania produktu lub rozwiązania. Poza tym odpowiadamy również na wątpliwości i obiekcje klienta. Możemy w tym celu np. utworzyć sekcję FAQ, czyli pytania i odpowiedzi. Ważne jest, żeby pisać o cechach produktu lub usługi z punktu widzenia potrzeb klienta. Zatem nie suchy opis, ale nawiązanie do tzw. bolączek i wyzwań naszych odbiorców. Z jednej strony uznajemy problem i pokazujemy, że go rozumiemy. Z drugiej – dajemy rozwiązanie. Inaczej mówiąc przechodzimy od bólu do przyjemności.

Tekst na landing page może również zawierać naszą historię, wzbogaconą o fakty i liczby. Autentyczność, pokazanie siebie i twarde dane zwiększają wiarygodność oferty i skuteczność landing page.

Czego nie powinien zawierać landing page

Wszelkiego rodzaju rozpraszaczy, czyli elementów, które odciągają uwagę użytkowników od głównego celu landing page. Cała „architektura” strony powinna prowadzić odwiedzających tylko w jednym kierunku, czyli np. do zapisania się na webinar, zakupu konkretnego produktu lub pozostawienia kontaktu (e-maila, numeru telefonu). Dlatego większość stron landing page nie zawiera nawigacji, menu bocznego ani żadnych dodatkowych linków, które mogłyby wyprowadzić potencjalnego klienta ze strony. Landing page nie powinien też mieć innych elementów nie związanych bezpośrednio z tym, co poprzez taką stronę chcemy osiągnąć. Na landing page prowadzimy klienta logicznie i spójnie i nie wyskakujemy z dodatkowym materiałem do pobrania lub zachętą do przeczytania artykułu na blogu.

Tworząc landing page trzeba zadbać o wiele różnych elementów, m.in. tekst, grafikę, ich rozmieszczenie na stronie. Skuteczna strona lądowania musi mieć jasno zdefiniowany cel, tak żeby klient nie musiał się domyślać, o co chodzi. Landing page powinien zawierać obietnicę przemiany. Tym samym ma sprawić, że klient zobaczy, a nawet poczuje, że zmiana na lepsze jest możliwa i że to właśnie nasz produkt/usługa zabierze go z punktu A do dużo bardziej przyjemnego i lepszego punktu B.

0

Related Posts