Gdzie i jak promować bloga

by Joanna
gdzie-jak-promowac-bloga

Przede wszystkim to, o czym piszesz musi być komuś potrzebne. Jeśli chcesz promować bloga, to pewnie chcesz na nim zarabiać, a zarabianie i sprzedaż to tak naprawdę pomaganie, więc pytanie w czym chcesz pomagać i komu. Odpowiedź na te dwa pytania pozwoli wybrać odpowiednie miejsca i sposoby promocji bloga w Internecie.

Promocja bloga, która dostarcza ludziom nie tylko interesujących, ale jeszcze bardzo potrzebnych im treści jest dużo prostsza i szybsza. Wybierając odpowiednią platformę weź pod uwagę nie tylko to, gdzie najczęściej można spotkać Twoich potencjalnych odbiorców, ale również to, ile masz czasu na tworzenie treści i w czym czujesz się najlepiej.

Gdzie promować bloga

Najszybszym sposobem na dotarcie do potencjalnych czytelników bloga, choć nie zawsze najłatwiejszym, są oczywiście media społecznościowe. Reklamować bloga można na każdym z nich, ale jeśli dopiero zaczynasz, lepiej skupić się na jednym, maksymalnie dwóch portalach. Działania trochę tu, trochę tam nie są efektywne, więc warto skoncentrować swoje wysiłki w jednym miejscu, tym najbardziej dopasowanym do niszy, którą zajmujemy się na blogu. Z jednym, dobrze rozwiniętym profilem, łatwiej później rozkręcić pozostałe media społecznościowe.

Sprawdź również ten artykuł Jak reklamować bloga za darmo?

Na jakich portalach reklamować bloga

Jeśli prowadzisz bloga lifestylowego i chcesz pokazywać siebie, swoje życie, mieszkanie, podróże, psa ;-), oczywistym wyborem będzie Instagram.

Jeśli Twój blog będzie poruszał tematy zawodowe, biznesowe, czyli bardziej poważne i skierowane do osób, które stawiają na rozwój i karierę, załóż profil na LinkedIn.

Jeśli zamiast na promocji własnej osoby, wolisz skupić się na swoich usługach, produktach i treściach na blogu, Pinterest będzie świetnym wyborem. A oprócz tego będzie też generował organiczny ruch na Twoją stronę.  

Jeśli będziesz tworzyć sporo materiałów w formie wideo, promuj bloga na YouTube. YouTube bardzo ułatwia i przyspiesza rozwój bloga, ponieważ wielu ludzi (jeśli nie większość) woli obejrzeć film niż czytać. A poza tym pewne zagadnienia łatwiej jest wytłumaczyć na filmie niż na wirtualnym papierze.

A jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zacznij od Facebooka. Wprawdzie budowanie tam własnej społeczności może być dość mozolne, ale na Facebooku są (prawie) wszyscy, więc Twoi potencjalni czytelnicy z pewnością też. W promocji bloga świetnie sprawdzają się grupy i płatne reklamy.

Jak promować bloga na Instagramie

► Utwórz Wyróżnioną Relację (Highlight Stories) dla tych relacji, w których promujesz wpisy na swoim blogu. W ten sposób nie znikną po 24 godzinach i będą dostępne w jednym, dobrze widocznym na profilu.

► Bądź aktywna u innych. Lajkuj, komentuj i doceniaj pracę innych.

► Ułatwiaj obserwującym przejście na Twój blog i przeczytanie artykułu dzięki np. Tailwind Smart.bio.

Na Instagramie najważniejsze są piękne, wręcz zjawiskowe zdjęcia, odpowiednie hashtagi i Ty. Oczywiście tak jak na blogu, treści, które zamieszczasz na Instagramie muszą być tworzone z myślą o Twojej grupie docelowej, ale ludzie chcą też widzieć Ciebie, to co robisz i jak to robisz. Jednym z bardziej skutecznych sposobów na promocję bloga na Instagramie jest opowiadanie historii w taki sposób, żeby nie zdradzać wszystkich szczegółów bezpośrednio na portalu. Post lub Stories są wtedy tylko zajawką, a po resztę zapraszasz obserwujących na bloga.

Ważna jest również Twoja aktywność na innych profilach. Najbardziej sprawdza się szczere i autentyczne zaangażowanie wynikające z tego, że naprawdę chcesz być częścią danej społeczności.

Jak promować bloga na Pinterest

► Przypinaj systematycznie i regularnie.

► Twórz piny z napisami, które zaciekawiają i zachęcają do przejścia na Twój blog.

► Stosuj odpowiednie słowa kluczowe.

Blog + Pinterest to świetny duet, ponieważ Pinterest to wizualna wyszukiwarka. Możesz zatem wykorzystać zdjęcia, które i tak już masz na blogu, do stworzenia atrakcyjnych grafik na Pinterest, czyli tzw. pinów. Co więcej, do każdego z wpisów na blogu możesz stworzyć kilka takich grafik i w ten sposób generować jeszcze większy ruch na Twoją stronę. Na Pinterest liczą się pomysły, rzeczy i inspiracje, więc jest to portal wręcz stworzony to promocji treści na blogu.

Jak wypromować bloga na Facebooku

► Dołącz do grup tematycznych, które nie są Twoją bezpośrednią konkurencją i udzielaj się na nich aktywnie.

► W niektórych grupach w określone dni tygodnia możesz podlinkować swoją stronę, artykuł lub pochwalić się czymś, co udało Ci się zrobić. Korzystaj z tego w mądry sposób, żeby promować swoją pracę na blogu.

► Jeśli chcesz szybko zbudować listę mailingową dla bloga, wypróbuj płatne reklamy.

Na Facebooku trwa nieustająca walka o uwagę użytkownika. Setki postów dziennie, mnóstwo reklam, a wśród nich Twój (być może świeżutki) blog. Dlatego absolutnie podstawową umiejętnością potrzebną, żeby wypromować bloga na Facebooku jest zdolność do przyciągania i utrzymania uwagi. Jeśli potrafisz słowem, obrazem, filmem przerwać skrolowanie, jesteś na dobrej drodze. Dlatego tak ważne jest nie tylko, o czym piszesz, ale również w jaki sposób.

Nie wystarczy więc wrzucić posta w stylu Hej, napisałam nowy artykuł o… Już tytuł/nagłówek powinien przyciągać uwagę i nawiązywać w intrygujący sposób do tego, czego Twój czytelnik chce, czego szuka, z czym ma problem, z jakimi wyzwaniami się mierzy. Do tego przejrzysty tekst, który fajnie się czyta oraz grafika, która przyciąga wzrok i mówi więcej niż tysiąc słów.

Jak promować bloga na YouTube

► Zapraszaj na swój blog w każdym wideo, który publikujesz. Wiele osób zaczyna film od przedstawienia się np. Cześć, tutaj (Ania) z (nazwa strony/bloga).

► Publikuj linki do bloga w opisach filmu.

► Przygotuj lead magnet specjalnie z myślą o osobach, które oglądają Cię na YouTube i zachęcaj do pobierania tych materiałów.

YouTube tak jak Pinterest również generuje ruch na bloga. To dlatego, że w opisach filmów możesz umieszczać linki do artykułów, produktów, bezpłatnych materiałów itp. Poza tym w każdym wideo możesz nawiązywać w naturalny sposób do swojego bloga, polecając np. wpis, w którym znajduje się więcej informacji na dany temat.

Promować bloga można jeszcze np. na LinkedIn, Twitterze, Tik Toku. Ale jeśli chcesz mieć największy zwrot z zainwestowanego w media społecznościowe czasu, weź pod uwagę, że tylko na Pinterest i YouTube treści żyją jeszcze wiele miesięcy po opublikowaniu. To też jedyne kanały, które nie utrudniają linkowania do strony czy bloga i póki co nie tną organicznych zasięgów, tak jak np. robi to Facebook. Z czasem więc stają się źródłem wartościowego ruchu do Twojego miejsca w Internecie. Z drugiej strony Facebook to taka podstawa, jeśli chcesz działać online, bo właśnie ta platforma ma najwięcej użytkowników na całym świecie. Z Facebooka warto korzystać przede wszystkim ze względu na możliwość dołączenia do bardzo wartościowych grup oraz z powodu reklam, które można świetnie stargetować, czyli dobrze dopasować do naszej docelowej grupy odbiorców.

0

Related Posts