Jeśli chcesz założyć bloga lub już założyłaś, musisz wiedzieć, że bez odpowiedniej promocji będzie miał na początku bardzo mało wejść. Oczywiście możesz tworzyć treści zoptymalizowane pod kątem SEO i czekać, aż algorytmy Google zauważą Twoją stronę. Jednak zanim artykuły z bloga zaczną się pojawiać na pierwszej stronie wyszukiwania, może minąć wiele miesięcy. Dlatego warto zrobić coś więcej, niż tylko pisanie postów. Reklama kosztuje, więc jeśli nie możesz sobie na nią w tym momencie pozwolić, zapłać swoim czasem, czyli podejmij różne działania, które pomogą Ci organicznie dotrzeć do potencjalnych czytelników.
Jak reklamować bloga za darmo?
1. Dołącz do grup na Facebooku
Znajdź grupy na Facebooku, które są tematycznie powiązane z Twoim blogiem. Wybierz takie, które nie są Twoją bezpośrednią konkurencją, ale jednocześnie skupiają osoby zainteresowane tym, o czym piszesz. Sprawdź, kto prowadzi grupę. Jeśli na blogu promujesz swoje autorskie kursy języka angielskiego, nie próbuj reklamować się w grupie, którą założyła inna lektorka, bo to jest jej miejsce. Reklama bloga w grupach na Facebooku nie polega na wklejaniu linków i bezpośrednim zachęcaniu do odwiedzania bloga (choć niektóre grupy mają tzw. dzień reklam, czyli jeden dzień w tygodniu, kiedy można to robić). Promuj swój blog niebezpośrednio, czyli bierz udział w dyskusji, odpowiadaj na pytania, pomagaj, lajkuj. Jednym słowem – daj się zauważyć.
Bardzo ważna kwestia – zadbaj o to, żeby Twój prywatny profil zawierał informację o blogu. Jeśli kogoś zaciekawi Twoja wypowiedź w grupie, istnieje prawdopodobieństwo, że najedzie myszką na Twoje zdjęcie w poszukiwaniu informacji. Jeśli będzie tam tylko Twoje imię i nazwisko, tracisz szansę na zdobycie nowego czytelnika bloga. Uzupełnij swoje bio i zmień duże zdjęcie profilowe (cover photo) na takie, które przyciągnie wzrok i będzie reklamą Twojego bloga. Dodaj również link do bloga i swoich mediów społecznościowych w odpowiednich miejscach na swoim profilu.
2. Załóż konto na Pinterest
Pinterest i blog to świetne połączenie. Każdy pin, który publikujesz zawiera link do Twojego bloga, więc tak naprawdę Pinterest to najlepsze medium społecznościowe do generowania ruchu na stronę. Porównaj z Instagramem, który zezwala na zaledwie 1 (!) link. Pinterest sprawdza się w wielu różnych branżach. Możesz dzięki niemu reklamować nie tylko blog kulinarny, z rękodziełem, ale również blogi eksperckie i tematy, które z Pinterestem pewnie w ogóle Ci się nie kojarzą. Ogromną zaletą Pinteresta jest to, że promujesz na nim swój blog, produkt lub usługę a nie samą siebie, więc trafiasz do osób, które rzeczywiście interesuje to, co masz do zaoferowania. Jeśli sprzedajesz na swoim blogu, Pinterest przyprowadzi do Ciebie nowych klientów.
3. Wstaw profesjonalną stopkę
Do swojego maila oczywiście. Kolorowa stopka ze zdjęciem i ikonkami mediów społecznościowych bardzo przyciąga wzrok. Jeśli wysyłasz maile bez takiej stopki, codziennie tracisz wiele okazji do zupełnie darmowej promocji swojego bloga. Poza tym dzięki profesjonalnej stopce może do Ciebie przyjść propozycja pierwszej płatnej współpracy, szybciej niż byś się spodziewała.
4. Zrób wywiad
Z kimś, kto działa w Internecie dłużej niż Ty, ma już fajne zasięgi i dobrze rozwinięte media społecznościowe. Pomyśl też, co możesz takiej osobie zaoferować, tak żeby korzyści z wywiadu miały obie strony, a nie tylko Ty. Jeśli dopiero zaczynasz, będzie trudno zaprosić kogoś bardzo znanego, chociaż zapytać nie zaszkodzi. Jeśli zrobisz to w fajny, kreatywny sposób – może się udać. Zawsze myśl w kategoriach win-win dla wszystkich zainteresowanych, wtedy Twoje szanse na udaną współpracę są dużo większe.
5. Zgłoś się do podcastu
Jeśli masz ciekawą wiedzę lub doświadczenie, którymi możesz się podzielić, znajdź podcast w tej tematyce i zaproponuj swój udział. Znowu obowiązuje zasada win-win. To, co chcesz przekazać w podcaście powinno dać konkretną wartość gospodarzowi podcastu i jego słuchaczom. Już w pierwszym mailu czy telefonie w sprawie współpracy pokaż, że masz wszystko dobrze przemyślane, że wiesz, co robisz. Pamiętaj, że kiedy czegoś od kogoś chcesz, Twoim zadaniem jest maksymalnie ułatwić cały proces. Czyli sprawić, żeby Twoja propozycja była dla drugiej strony bardziej przyjemnością niż kolejnym zadaniem do wykonania.
6. Buduj listę mailingową
Od 1 dnia prowadzenia bloga. Brak newslettera od samego początku istnienia bloga to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Facebook, Instagram, Twitter mogą Cię w dowolnym momencie zablokować, a lista jest Twoja, więc trzeba o nią zadbać w pierwszej kolejności. Lista mailingowa ma moc i nie bez powodu mówią money is in the list. Lista mailingowa pomoże Ci sprzedać pierwszy produkt na blogu. W przyszłości może Ci nawet pomóc wyjść z jakiejś trudnej sytuacji, kiedy będziesz musiała szybko zebrać większą sumę pieniędzy (dla siebie lub innych) lub będziesz potrzebować innego rodzaju pomocy. Oczywiście pod warunkiem, że zbudujesz relację ze swoimi czytelnikami opartą na wartościowych treściach i zaufaniu do Ciebie. Jednym z narzędzi, które możesz wykorzystać do rozwijania listy mailingowej jest Pinterest.
7. Pomóż komuś online
Sposób bardzo kreatywny i tylko dla odważnych osób, które mają świetne umiejętności komunikacyjne. Jeśli znasz się na czymś bardzo dobrze, pewnie bez trudu dostrzegasz błędy, które w danej dziedzinie popełniają inni. Czasami wystarczy dać komuś małą wskazówkę, żeby pomóc. Trzeba być jednak bardzo taktownym i umieć w taki sposób przekazać informację, żeby osoba po drugiej stronie nie poczuła się niekompetentna. Można w ten sposób nie tylko ułatwić komuś życie, ale jeszcze nawiązać ciekawe znajomości.
8. Załóż kanał na YouTube
YouTube to obok Pinterest najpotężniejsze narzędzie do reklamy bloga. Ale czy nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, oświetlenia, kamerzysty? Nie. Wystarczy komórka. Jeden z bardziej znanych YouTuberów w tematyce przedsiębiorczości i biznesu online nagrywa komórką spacerując po szczerym polu. Pamiętaj, że bardziej liczy się wartość, którą przekazujesz innym niż profesjonalna otoczka. Lepiej zacząć od razu i skorzystać z potencjału YouTube niż czekać, aż będzie Cię stać na profesjonalny sprzęt. Jeśli możesz zareklamować swój blog za darmo już teraz, nie czekaj na lepszy moment.
9. Napisz wiralowy post
Jeśli potrafisz pisać kreatywnie, ciekawie, wykorzystaj tę umiejętność i napisz post albo bardzo pomocny, niezwykle wartościowy, taki, który aż się prosi, żeby go udostępnić. Albo kontrowersyjny, związany z czymś, czym ludzie w danym momencie żyją. Tylko nie strzel sobie w stopę. Niektórych tematów w świecie poprawności politycznej lepiej nie poruszać. Warto być sobą, ale za niektóre treści Facebook czy inne media mogą Cię zablokować, a przecież masz reklamować swój blog, a nie skazywać go na piwnicę Google’a. Najlepiej wykorzystać jakiś pozytywny trend, ale podejść do niego w nieszablonowy sposób. Taki, który poruszy ludzi, ale nie wyciągnie z nich tego, co najgorsze.
Jak reklamować bloga za darmo? Wykorzystywać narzędzia, które są dostępne bezpłatnie. Umieszczać linki do bloga, tam gdzie można i tam, gdzie nie będzie to spam. Dawać dużo wartościowych treści i być pomocnym. Poznawać ludzi online i nawiązywać relacje. Prowadzić ciekawy i wartościowy newsletter. Ale przede wszystkim – pisać dla innych i o tym, co ich interesuje, a nie dla siebie.