Wypromować sklep można oczywiście na wiele różnych sposób. Niektóre z nich są bezpłatne, albo przynajmniej tak się wydaje. Inne wymagają sporego budżetu reklamowego. Jeśli masz czas, ale nie masz środków, skup się na działaniach organicznych. Jeśli masz środki, ale mało czasu, wykorzystaj płatne narzędzia, które można w dużej mierze zautomatyzować.
10 sposobów na wypromowanie sklepu w Internecie
Sposoby bezpłatne i tzw. organiczne
Można promować sklep internetowy bezpłatne, ale darmowe sposoby w rzeczywistości wcale takie nie są, bo płacimy przecież własnym czasem. A on, jak wiadomo, jest bezcenny i nie do odzyskania. Trzeba też mieć świadomość, że metody, którą ściągają do sklepu ruch organiczny, są inwestycją, z której zwrot nie jest natychmiastowy. Wręcz przeciwnie – często trzeba być bardzo cierpliwym. Z drugiej strony, np. wpis na blogu firmowym, choć potrzebuje sporo czasu, żeby pojawiać się na pierwszej stronie wyszukiwania w Google, kiedy już się tam pokaże, będzie widoczny nawet kilka lat. Oczywiście pod warunkiem, że Google dalej będzie działał w taki sposób jak obecnie.
Jak wypromować sklep internetowy „za darmo”
1. Załóż konto na Pinterest
Jeśli tworzysz sporo treści, zarówno do sklepu, jak i na firmowego bloga oraz do mediów społecznościowych, możesz te wszystkie materiały wykorzystać do założenia konta na Pinterest. Dzięki temu czas, który poświęcasz na przygotowanie tzw. contentu zwróci się w postaci większego ruchu na Twoją stronę. Tak właśnie działa Pinterest. Nie tylko treści na tym portalu żyją o wiele dłużej niż np. na Facebooku, ale jeszcze z racji tego, że Pinterest jest wyszukiwarką, promują sklep internetowy i generują organiczny ruch.
Jak mieć więcej wejść na stronę dzięki Pinterest? 5 Kroków + 2 Bonusy.
2. Prowadź firmowego bloga
Jeśli firmowy blog ma spełniać swoją rolę, czyli przyprowadzać ruch z wyszukiwarki Google, nie może być firmowym pamiętnikiem z aktualnościami i promocjami w roli głównej. Blog firmowy musi dostarczać bardzo wartościowych informacji dla klientów, którzy szukają produktów i rozwiązań w naszej branży. Chodzi o to, że Google promuje artykuły, które wyczerpują temat i dają pomocne odpowiedzi na zapytania użytkowników. Takie wpisy są też naturalnie nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi, więc szybciej pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. A właśnie o to chodzi – żeby sklep internetowy był na pierwszej stronie bez wsparcia płatnej reklamy.
3. Publikuj filmy na YouTube
Ten sposób wydaje się najbardziej czasochłonny, ponieważ widzimy też wszystkie profesjonalne filmy na YouTube i doskonale wiemy, że wymagały odpowiedniej scenografii, przygotowania merytorycznego, a potem obróbki. Ale to nie jest jedyny sposób na promocję sklepu internetowego na tej platformie. Trzeba najpierw zadać sobie pytanie, co klient naszego sklepu chętnie by obejrzał, z jakim problemem lub wyzwaniem najczęściej do nas przychodzi. Może się okazać, że filmy nagrywane telefonem w zupełności wystarczą i nie trzeba od razu inwestować w sprzęt i kogoś do obsługi.
4. Zostań ekspertem
Jeśli prowadzisz sklep, o swoich produktach wiesz wszystko. Możesz więc zacząć dzielić się wiedzą w tematyce około produktowej i zbudować markę eksperta. Jako osoba, która naprawdę zna się na tym, co robi, w pewnym momencie zaczniesz być zapraszana do wywiadów, podcastów, wystąpień na różnych konferencjach i wydarzeniach. Każde z takich zaproszeń będzie jednocześnie świetną okazji do promocji sklepu internetowego.
Teraz na topie są olejki konopne. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne marki i sklepy sprzedające przeróżne produkty CBD. I każdy sklep robi dokładnie to samo. Zamieszcza na stronie tzw. bazę wiedzy o olejkach w formie artykułów blogowych. I to jest jak najbardziej poprawne działanie z punktu widzenia chociażby SEO. Ale już praktycznie nikt nie opowiada o produktach osobiście i nie daje praktycznych wskazówek do zastosowania w życiu codziennym. Na YouTube jest mnóstwo filmów, ale spora część z nich jest sponsorowana i to widać. Fajnie było posłuchać kogoś, kto mówi o tym z pasją i rzeczywiście pomaga innym ludziom poczuć się lepiej.
5. Napisz e-booka
Ten sposób naturalnie łączy się z poprzednim, czyli z byciem ekspertem w danej dziedzinie. E-book, który promuje sklep internetowy powinien poruszać konkretny problem klienta. Skupiamy się w nim na rozwiązaniu określonej bolączki klienta, a sklep i produkty promujemy przy okazji. Tutaj trzeba mieć spore wyczucie, żeby czytelnik nie miał uzasadnionego wrażenia, że czyta ulotkę reklamową. Zatem taki e-book powinien być praktyczny i napisany z pasją, z czym żaden ekspert nie powinien mieć większego problemu.
Płatne sposoby na wypromowanie sklepu internetowego
Mimo wszystko trudno wyobrazić sobie prowadzenie sklepu internetowego bez płatnej reklamy. Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a poza tym w większości przypadków nie możemy sobie pozwolić na czekanie aż działania organiczne przyniosą rezultaty. Reklamy mają tę przewagę, że dają efekty bardzo szybko i możemy na bieżąco je korygować i dostosowywać, tym samym zwiększając ich skuteczność.
Jakie są płatne sposoby na wypromowanie sklepu online
1. Google Shopping czyli Google Zakupy
Reklamy Google Shopping to świetny sposób na dotarcie do klientów, którzy szukają konkretnych produktów. Zdjęcia tych produktów pojawiają się na samej górze wyników wyszukiwania (lub z boku, po prawej stronie). Taka reklama bardzo przyciąga uwagę, ponieważ oprócz zdjęcia, zawiera jeszcze cenę, nazwę produktu, adres sklepu, a nawet tzw. gwiazdki ocen. Daje więc możliwość porównania produktów bezpośrednio w wyszukiwarce i oszczędza czas użytkownika, który nie musi klikać wielu linków tekstowych, żeby sprawdzić, jak dana rzecz wygląda i ile kosztuje.
2. Reklama na Facebooku
Następnym bardzo skutecznym sposobem na wypromowanie sklepu internetowego jest oczywiście reklama na Facebooku. Jednak żeby tak było, należy najpierw ją umiejętnie stargetować, czyli z pomocą algorytmów Facebooka dotrzeć do odpowiednich osób. Do kampanii reklamowej na Facebooku trzeba podejść strategicznie, czyli wiedzieć jaki cel chcemy osiągnąć oraz mieć świadomość na jakim etapie lejka sprzedażowego znajdują się osoby, do których reklama ma trafić. W przeciwnym razie będzie tylko zjadać środki, a efekty sprzedażowe będą marne.
3. Porównywarki cenowe
Porównywarki cenowe mogą się niektórym osobom kojarzyć dość negatywnie. Poza tym właściciele sklepów online często obawiają się kosztów z nimi związanych, a przede wszystkim nie chcą konkurować ceną. Tymczasem naprawdę warto tę opcję rozważyć, ponieważ Google wyświetla linki z porównywarek w organicznych wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że dodając swoje produkty np. do Ceneo, możemy jednocześnie szybciej trafić na pierwszą stronę w Google. Poniekąd zyskujemy w ten sposób darmową reklamę w Google, bo porównywarce cenowej nie płacimy za wyświetlenia, tylko dopiero wtedy, kiedy ktoś kliknie i przejdzie bezpośrednio na naszą stronę.
4. Współpraca z influencerem
Współpraca z influencerem, czyli osobą, która ma duże zasięgi w mediach społecznościowych jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie sklepu internetowego. Muszą zostać jednak spełnione pewne warunki. Po pierwsze, to co influencer sobą reprezentuje, powinno wpisywać się w wartości naszej firmy. Spójność jest kluczowa, ponieważ buduje zaufanie. Tak samo jak dopasowanie do marki, żeby „przez przypadek” nie ponieść strat wizerunkowych. Po drugie, duża społeczność, to niekoniecznie zaangażowana społeczność. Lepiej wybrać kogoś, kto ma realny wpływ nawet na mniejszą liczbę osób, niż influencera z milionowymi zasięgami, z których nic nie wynika. Po trzecie, trzeba określić bardzo konkretnie cel współpracy, tylko wtedy będziemy w stanie sprawdzić, czy został osiągnięty. Po czwarte, odpowiedni wybór platformy (np. Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest) oraz grupy docelowej – czy społeczność tej osoby to na pewno nasi potencjalni klienci.
5. Live chat na stronie
O tym dlaczego warto mieć live chat dla klientów w sklepie online pisałam już w artykule Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym dzięki live chat. W Internecie niełatwo wyróżnić się produktem, oryginalnością czy designem, ale bardzo łatwo można się wyróżnić poziomem obsługi klienta. To dlatego, że jeszcze wiele sklepów chce tylko sprzedawać, a nie pomagać i dzięki temu sprzedawać więcej. Live chat to spora inwestycja, chociaż samo narzędzie nie kosztuje dużo. Po pierwsze, osoba obsługująca live chat musi być dostępna w godzinach, w których klient robi zakupy. Po drugie, powinna łączyć umiejętność ponadprzeciętnej obsługi klienta z umiejętnościami sprzedażowymi. Live chat pomaga wypromować sklep internetowy, bo jeśli skutecznie pomożemy jednej osobie zrobić zakupy lub rozwiązać problem, ona nie tylko do nas wróci, ale również poleci sklep innym.
Jak wypromować sklep internetowy? Łączyć sposoby organiczne z płatnymi i zapewniać świetną obsługę klienta. To ona wyróżnia sklep wśród innych oferujących podobne produkty. Trzeba też stale przypominać „o sobie”, bo o uwagę klienta w Internecie zabiega mnóstwo innych firm. Ponieważ sprzedaż w sklepie online jest związana z tym, ile osób trafia na stronę, warto skupić się na tych sposobach promocji, które generują duży ruch i dają największy zwrot z zainwestowanego czasu i pieniędzy.