Pinterest to świetny portal do promocji sklepu, bloga lub strony internetowej. Jeśli do tej pory używałaś Pinterest tylko prywatnie, być może nawet nie zdawałaś sobie sprawy, że można z niego korzystać również w celach biznesowych, marketingowych i sprzedażowych. Na Pinterest z jednej strony mamy użytkowników, którzy szukają ciekawych pomysłów i pięknych inspiracji, a z drugiej – firmy i blogi, które te treści tworzą. Jeśli prowadzisz biznes w niszy, w której produkty lub usługi można zaprezentować w wizualny sposób (czyli stworzyć atrakcyjną grafikę – pina), możesz zacząć działać na Pinterest również jako twórca i czerpać z tego korzyści np. w postaci większego ruchu do Twojego sklepu.
Czy warto być na Pinterest? Pobierz bezpłatny PDF i sprawdź!
Jak zacząć na Pinterest?
- Określ grupę docelową.
- Załóż konto biznesowe.
- Utwórz przynajmniej 10 tablic.
- Naucz się robić piny.
- Zapełnij tablice pinami.
1. Określ grupę docelową
I zrób to dobrze. Najważniejszy krok, że zacząć na Pinterest to określenie grupy docelowej. Do kogo chcesz trafiać? Komu Twoje usługi lub produkty są potrzebne? Jakich klientów chcesz mieć? Bez konkretnej odpowiedzi na to pytanie, będzie Ci bardzo trudno wybrać słowa kluczowe i utworzyć odpowiednie tablice na Pinterest. Bez właściwych słów kluczowych Twój profil będzie się wyświetlał nie tym osobom, co trzeba i cała praca nad optymalizacją konta pójdzie na marne. Bez względu na to, czy już korzystasz z Pinterest, czy dopiero chcesz zacząć, nie bagatelizuj tego kroku. Dokładne określenie grupy docelowej nie tylko pomoże Ci podczas zakładania konta, ale jeszcze pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu na kolejnych etapach działań na Pinterest.
2. Załóż konto biznesowe
Jeśli masz konto prywatne, zastanów się, czy jego zawartość mogłaby być atrakcyjna dla Twoich klientów lub czytelników bloga. Czy tablice, które utworzyłaś będą przydatne i ciekawe dla Twojej grupy docelowej? Czy jest w nich wartość, dzięki której użytkownicy Pinterest będą chcieli wiedzieć więcej o Tobie i Twoich usługach/produktach? Jeśli tak i masz już sporo obserwujących, przekształć je w konto firmowe. W ten sposób dużo łatwiej będzie Ci zacząć na Pinterest, bo masz już solidną bazę, którą teraz wystarczy już tylko zoptymalizować i prowadzić w bardziej strategiczny sposób.
Ale jeśli Twoje konto prywatne, to tylko zbiór pomysłów i inspiracji niezwiązanych z Twoim biznesem i prawie nikt Cię nie obserwuje, załóż nowe konto – tym razem firmowe. Wprawdzie będziesz musiała zacząć od początku, ale przynajmniej zrobisz to w dużo lepszy i bardziej przemyślany sposób.
3. Utwórz przynajmniej 10 tablic
Tablice na Pinterest są jak kategorie w sklepie. Pomyśl o swojej ofercie, usługach lub produktach w bardzo uporządkowany sposób. Gdybyś miała pogrupować swoje produkty na logiczne i zrozumiałe na klienta działy, jakbyś je nazwała? Jakich słów używają Twoi klienci, kiedy przychodzą z bardziej ogólnym zapytaniem i chcą, żebyś im doradziła? W jaki sposób pytają Cię o Twoją ofertę? Jeśli masz już sklep online lub blog, sprawdź w statystykach, które kategorie i tagi są najpopularniejsze. Twoim zadaniem podczas tworzenia tablic na Pinterest jest po pierwsze – w zrozumiały sposób przekazać, czym się zajmujesz, tak żeby użytkownik od razu wiedział, czy dobrze trafił. Po drugie – ułatwić mu znalezienie tego, co potrzebuje.
Ponieważ Pinterest jest bardzo atrakcyjnym wizualnie miejscem, łatwo ulec pokusie pisania w kwiecisty sposób. Chcemy, żeby nasz profil był piękny również w warstwie tekstowej. A Pinterest to nie Instagram. Kiedy idziesz do Agaty kupić nową sofę, nie powiesz pracownikowi obsługi Szukam kanapy, na której będę mogła pić co weekend prosecco, która swoim eklektycznym kształtem dopełni wnętrze salonu i która będzie mi przypominać o wyjątkowych wakacjach spędzonych w małym, butikowym hotelu na Sardynii. 😉
4. Naucz się robić piny
Czyli po prostu grafiki dostosowane do Pinterest. Regularność na Pinterest to bardzo ważna rzecz, więc im szybciej nauczysz się, jak je robić, tym szybciej zapełnisz swoje tablice treścią i tym szybciej Twoje konto będzie się rozwijać. Jak zacząć? Zacznij od Canvy i szablonów – darmowych lub płatnych. Jeśli pracujesz w dziale marketingu i masz możliwość zlecić zrobienie takich szablonów komuś, kto w firmie odpowiada za grafikę, skorzystaj z tego, bo to bardzo ułatwi Ci pracę. Dzięki temu zachowasz spójność kolorystyczną i będziesz mogła skupić się na tworzeniu dobrze zoptymalizowanych opisów.
5. Zapełnij tablice pinami
Nie twórz tablic, których nie jesteś w stanie zapełnić wartościową dla Twojej grupy docelowej treścią. Jeśli masz tylko jedną zieloną sukienkę w ofercie, tablica o nazwie Zielone sukienki będzie wyglądać smutno, nieatrakcyjnie i ze względu na słabe SEO nie przyciągnie użytkowników na Twój profil. Zamiast tego przypnij tę sukienkę na inną tablicę, np. sukienki wieczorowe albo sukienki letnie. Zapełnij wszystkie tablice pinami, które odpowiadają na różne potrzeby Twoich klientów. Pamiętaj, że puste tablice, tak samo jako puste półki w sklepie stacjonarnym, zniechęcają, a przecież Twój profil na Pinterest ma zachwycać, inspirować i sprawiać, że użytkownik będzie chciał więcej (a wtedy przejdzie z Pinterest do Twojego sklepu).
Jak mieć więcej wejść na stronę dzięki Pinterest? 5 Kroków + 2 Bonusy.
Podsumowanie
Pinterest różni się od Facebooka i Instagrama i dlatego na początku może wydawać się nieintuicyjny. W rzeczywistości korzystanie z niego jest bardzo łatwe i przyjemne. Dla osób, które lubią porządkować, katalogować, jest wręcz idealny. Jeśli chcesz z łatwością zacząć działać biznesowo na Pinterest, załóż konto firmowe, przygotuj grafiki, które zainteresują Twoich klientów, podziel to, co oferujesz na odpowiednie kategorie, utwórz tablice i zapełnij je treścią.