Jak zbudować listę mailingową

by Joanna
jak-zbudowac-liste-mailingowa

Większość artykułów o tym jak zbudować listę mailingową koncentruje się na lead magnetach – czyli CO można dać za darmo, żeby zachęcić do zapisu. Ja chcę się skupić na konkretnych działaniach – czyli JAK to zrobić, żeby jak najwięcej osób zauważyło nasz newsletter i się nim zainteresowało. Bez promocji nawet najlepszy lead magnet nie pomoże zbudować listy mailingowej.

Jak zbudować listę mailingową? 10 sposobów na promocję newslettera.

1. Utwórz lead magnet

Większość stron internetowych, blogów i sklepów online pozyskuje adresy e-mail za pomocą tzw. pop-upów. Wyskakujące okienko informuje osoby odwiedzające stronę o możliwości pobrania darmowych materiałów (po ang. lead magnet) w zamian za zapis na newsletter. Pop-upy bywają irytujące, ale można je zaprojektować tak, żeby były przyjazne dla użytkownika. Drugim sposobem na zbudowanie listy mailingowej jest umieszczanie informacji o lead magnecie we wpisach i artykułach na stronie. O ile na blogach ekspertów, influencerów, ludzi, którzy budują markę osobistą to bardzo często stosowana praktyka, to na firmowych blogach w sklepach online bardzo rzadko widzę zachętę do zapisania się na newsletter. Jeszcze w wielu firmach wpisy blogowe są tworzone przede wszystkim po to, żeby generować ruch z wyszukiwarki. Warto wykorzystać je również w celu zbudowania listy mailingowej, pamiętając o banalnym, ale ciągle aktualnym sloganie Money is in the list.

2. Zrób landing page

Pop-upy i lead magnety na stronie są skuteczne, ale listę mailingową możesz budować również dzięki stronie lądowania utworzonej specjalnie w tym celu. Landing page ma tę przewagę nad innymi sposobami pozyskiwania maili, że można do niego linkować, np. z Pinterest, z dowolnego miejsca na stronie, ze stopki w mailu, z opisu filmu na YouTube. Na stronie lądowania możesz też umieścić więcej informacji niż w pop-upie, dodać wideo i tym samym jeszcze bardziej zachęcić do zapisu na newsletter.

3. Załóż konto na Pinterest

I prowadź je systematycznie i zgodnie z zasadami. W przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama, każdy post (pin) na Pinterest prowadzi do Twojego miejsca w sieci, czyli strony internetowej, bloga lub sklepu online. Pinterest generuje ruch. Możesz, a nawet powinnaś, zamienić ten ruch w subskrybentów,  a następnie klientów. Jeśli masz blog na stronie firmowej i nie wykorzystujesz Pinterest do promowania wpisów, codziennie tracisz wiele okazji pozyskania nowych potencjalnych klientów. Pinterest sprawdza się w wielu różnych branżach, choć ciągle kojarzy się (niesłusznie) przede wszystkim z rękodziełem, wystrojem wnętrz i inspiracjami modowymi.

4. Wykorzystaj stopkę w mailu

Jeśli codziennie wysyłasz mnóstwo maili, docierasz tym samym do wielu ludzi. Stopka w mailu to idealne miejsce na link do zapisu na newsletter. Nienachalnie, przy okazji. Takie działania są świetne właśnie dlatego, że pozwalają zaoszczędzić czas. A jeśli pracujesz w firmie, w której zatrudnionych jest kilka lub kilkanaście osób i każda z nich ma swojego firmowego maila, pomyśl, jak bardzo odpowiednia informacja w stopce ułatwi zbudowanie listy mailingowej. Ładną stopkę zrobisz np. w WiseStamp.

5. Ułatwiaj udostępnianie treści

Po angielsku dobrze znane sharing is caring, które pojawia się m.in. na blogach obok ikonek mediów społecznościowych i zachęca do podzielenia się treścią z innymi. Ułatwiaj swoim aktualnym subskrybentom dzielenie się informacjami, które im wysyłasz. A nawet do tego zachęcaj. Możesz na końcu każdego maila umieścić odpowiedni przycisk lub krótkie zdanie z linkiem do strony zapisu/lądowania.

6. Zmień zdjęcia okładkowe w mediach społecznościowych

Zdjęcia okładkowe, czyli tzw. cover photos, to te większe zdjęcia na profilach w mediach społecznościowych. Zamiast zwyczajnego zdjęcia możesz przygotować grafikę, która będzie zachęcać do zapisu na newsletter. Jeśli rozwijasz bloga lub budujesz markę osobistą, taką grafikę warto mieć nie tylko na fanpage’u, ale również na profilach prywatnych. Facebook daje też możliwość dodania przycisku sign up, z czego oczywiście warto skorzystać.

7. Stwórz tzw. resources page

Jeśli bardzo dobrze znasz swoją grupę docelową, wiesz jakie pytania zadają, jakich narzędzi potrzebują, o jakie materiały proszą, jakich rozwiązań szukają. Możesz więc stworzyć specjalną stronę, na której zbierzesz odpowiedzi na najczęściej padające pytania, razem z odpowiednimi narzędziami, które polecasz i linkami. Dostęp to resources page oczywiście w zamian za zapis na newsletter. Jeśli regularnie otrzymujesz pytania o wypróbowane przez Ciebie narzędzia, książki, materiały itp., zamiast odpowiadać bezpośrednio w mailu lub komentarzu, kierujesz takie osoby właśnie na resources page. Dzięki temu czas, który poświęcasz na bezpłatną pomoc i kontakt z obserwującymi Twoje profile, będzie jeszcze lepiej wykorzystany.

8. Ustaw automatyczne odpowiedzi

Na Messenger można ustawić automatyczną powitalną odpowiedź na zapytanie klienta. Zwykle jest to informacja: Dziękujemy za kontakt. Na wiadomości odpowiadamy najszybciej jak to możliwe. Warto w tym miejscu zachęcić do zapisu na listę i zaoferować ciekawy lead magnet lub przekierować do strony zapisu.

Takie automatyczne odpowiedzi można ustawić też w innych komunikatorach, np. na live chat na stronie. Zwykle chaty na żywo w sklepach online są czynne w godzinach pracy biura, więc ktoś kto trafia na stronę wieczorem lub wcześnie rano może tylko zostawić na nim wiadomość. Ale cała idea live chatu polega na tym, że jest na żywo, więc większość osób wyjdzie ze strony i zobaczysz je już tylko jako zbiór danych w Google Analytics. Jeśli w automatycznej wiadomości zaoferujesz lead magnet i zachęcisz do zapisu, uzyskasz kontakt do potencjalnego klienta i szybciej zbudujesz listę mailingową.

Więcej o korzyściach z posiadania live chat na stronie przeczytasz w artykule Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym dzięki live chat.

9. Zrób bezpłatny webinar

Konkretny problem. Konkretna wiedza. Konkretna grupa docelowa. Zrób bardzo konkretny webinar, żeby przyciągnąć swoich idealnych klientów. Żeby zapisać się na webinar trzeba podać e-mail, więc jest to idealne narzędzie do budowania listy mailingowej. Jeśli zrobisz webinar z drugą osobą, która ma swoją społeczność, zwiększysz zasięg całego wydarzenia.

10. Zaoferuj zniżkę

Sprzedajesz swoje produkty w sklepie online? Na różnych etapach zakupu możesz oferować zniżkę za zapis do newslettera. Możesz mieć
► pop-up, który pojawia się, kiedy ktoś wchodzi na stronę
► informację przy kasie, kiedy ktoś chce zapłacić
► lub możesz dołączyć wizytówkę z rabatem na następne zakupy bezpośrednio do wysyłanej paczki (nie tylko budujesz w ten sposób listę mailingową, ale również zachęcasz do kolejnych zakupów)

Jak zbudować listę mailingową – podsumowanie

Wykorzystuj różne miejsca online, w których bez spamowania możesz zachęcić do zapisu. Twórz materiały, które są potrzebne Twojej grupie docelowej i oferuj je bezpłatnie w zamian za podanie maila. Wykorzystaj potencjał Pinterest, generuj dzięki niemu ruch na blog firmowy i zachęcaj we wpisach do pobrania lead magnetów. Jeśli chcesz bardzo szybko zyskać nowych subskrybentów zrób webinar, który pomoże rozwiązać konkretny problem (jeśli możesz, połącz siły z drugą osobą, żeby jeszcze bardziej zwiększyć zasięgi webinaru).

0

Related Posts