Marketing w branży kosmetycznej – jak reklamować kosmetyki

by Joanna
jak-reklamowac-kosmetyki

Marketing w branży kosmetycznej opiera się głównie na Instagramie, Facebooku, współpracy z influencerkami i płatnych reklamach. Większość marek skupia swoje działania marketingowe właśnie na tych kanałach promocji, nie zdając sobie sprawy, że istnieje jeszcze jedno, potężne narzędzie, które może wspierać sprzedaż kosmetyków nawet w bardziej efektywny sposób niż pozostałe media społecznościowe. Czy można sobie wyobrazić lepsze miejsce na reklamę kosmetyków niż platforma, na której większość użytkowników to kobiety?

Co równie ważne, na Pinterest kobiety szukają pomysłów i inspiracji, m.in. o tym jak zadbać o siebie, bo branża beauty to jedna z najpopularniejszych kategorii na tym portalu. A polskie marki kosmetyczne ciągle jeszcze traktują Pinterest po macoszemu lub nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że można go wykorzystać w marketingu.

Jak reklamować kosmetyki na Pinterest

1. Wykorzystaj treści, które już masz

Jeśli Twoja marka kosmetyków istnieje już jakiś czas, na pewno masz mnóstwo treści, czyli zdjęć, opisów produktów, artykułów blogowych i tutoriali w różnych formatach. Wystarczy, że dostosujesz je do wymagań Pinterest i w ten sposób z łatwością zapełnisz tablice w swoim nowym profilu. Tak naprawdę nie musisz tworzysz nowych treści, żeby skutecznie działać na Pinterest. Na Pinterest chodzi o to, żeby linkować do swoich własnych miejsc w Internecie, więc jeśli już prowadzisz sklep online i np. blog o pielęgnacji, masz w zasadzie wszystko, żeby promować swoje kosmetyki na tym kanale. Marketing kosmetyków na Pinterest organicznie (bez płatnej reklamy) zwiększa ruch na stronie. Jaki inny portal społecznościowy pozwala bez ograniczeń i za darmo kierować ruch do sklepu? Chyba tylko YouTube, ale tam z kolei potrzebne jest wsparcie influencerek. Na Pinterest korzystasz z tego, co już masz.

2. Podpowiadaj rozwiązania

Skoro większość użytkowników Pinterest to kobiety, które szukają wskazówek na temat pielęgnacji twarzy i ciała, pokaż im, że to właśnie Twoja marka kosmetyków oferuje, to czego potrzebują. Twórz piny, które prowadzą do praktycznych artykułów i tutoriali. W ten sposób dajesz się poznać jako ekspert w danej dziedzinie i zdobywasz zaufanie, które jest jednym z ważnych elementów w marketingu (w myśl zasady: daj się poznać → polubić → zdobądź zaufanie → sprzedaj). Jeśli rozwijasz nową markę kosmetyków, od samego początku twórz treści i artykuły blogowe, które pomagają rozwiązywać kobiece problemy. Na Pinterest nie musisz mieć ani jednego followersa, żeby Twoje treści były widoczne w wyszukiwarce, więc już od pierwszych miesięcy na tym portalu kierujesz organiczny ruch do swojego sklepu.

3. Inspiruj

Stylizacja paznokci, makijaż wieczorowy, ślubny, na randkę, do pracy, makijaż do pracy online (jak dobrze wyglądać podczas wideo spotkań i konferencji przez Internet). Jeśli sprzedajesz kosmetyki kolorowe, pokaż użytkowniczkom Pinterest, że dzięki nim mogą wyglądać świetnie w każdej sytuacji. Nie chodzi o reklamę tuszu do rzęs czy pomadki. Na Pinterest produktowe zdjęcia na białym tle nie sprawdzają się zbyt dobrze. Chodzi o efekt końcowy. Użytkowniczka Pinterest chce najpierw zobaczyć różne piękne stylizacje, żeby wśród nich odnaleźć tę wymarzoną, tę która najbardziej odpowiada jej poczuciu estetyki.

4. Twórz piękne piny

Ale nie zdradzaj na nich wszystkich szczegółów. Celem pina jest 1) przyciągnięcie uwagi, 2) przekierowanie użytkownika na stronę lub do sklepu. Dlatego grafika na Pinterest powinna być piękna, inspirująca, ale jednocześnie bardzo intrygująca. Niech będzie zachętą, obietnicą czegoś więcej (ale „więcej” powinno znaleźć się na stronie lub w sklepie, a nie bezpośrednio na pinie). W branży kosmetycznej o piękno nietrudno. Pozostaje więc już tylko znaleźć sposób na to, jak je na Pinterest pokazać, tak żeby użytkowniczki mocno zaciekawić i tym samym skłonić je do przejścia z Pinterest na stronę sklepu.

5. Dodaj przycisk Zapisz

Pinterest ma specjalny przycisk, który pozwala osobom odwiedzającym Twój sklep przypiąć (czyli zapisać) zdjęcie produktu na ich własnej tablicy na Pinterest. Informacja o tym, co ktoś przypiął pojawia się później w Aktualnościach osób, które obserwują dany profil na Pinterest. Jeśli nie masz jeszcze takiego przycisku, codziennie tracisz wiele okazji na to, żeby Twoje kosmetyki były za darmo reklamowane przez odwiedzających sklep, klientów i użytkowników Pinterest. Zdjęcie przypięte bezpośrednio ze sklepu jest na Pinterest połączone linkiem z Twoją stroną, więc nie musisz się martwić, że zdjęcia będą udostępniane bez korzyści dla Twojej marki. Jest wręcz odwrotnie! To bezpłatna promocja Twoich kosmetyków i sklepu.

6. Publikuj wideo

W branży kosmetycznej wideo to złoto. Szczególnie jeśli pokażesz efekt przed i po. Krótkie wideo tutoriale świetnie sprawdzają się na Pinterest, ponieważ dają użytkowniczkom informację, że z Twoimi kosmetykami mogą łatwo i szybko osiągnąć pożądany rezultat w postaci pięknego makijażu lub modnej fryzury.

7. Włącz Rich Pins

Rich Pins to tzw. piny rozszerzone. Rozszerzone, bo zawierają dodatkowe informacje pobrane przez Pinterest ze sklepu. W przypadku kosmetyków będzie to np. aktualna cena i dostępność. Piny rozszerzone dają użytkownikom Pinterest jasny komunikat nie tylko o tym, że produkt widoczny na grafice można kupić, ale także gdzie i za ile. A Tobie, jako osobie zajmującej się reklamą i marketingiem, pozwalają zaoszczędzić czas, bo dane ze sklepu pobierane są automatycznie, więc nie musisz ich na Pinterest ręcznie aktualizować.

Polskie marki z branży kosmetycznej rzadko wykorzystują Pinterest do marketingu. Nawet jeśli mają tam konto, to ono albo świeci pustkami albo marka nie wykorzystuje w pełni jego potencjału, bo traktuje Pinterest jak kolejny portal społecznościowy. Reklama i marketing kosmetyków na Pinterest nie polega na budowaniu relacji z użytkownikiem tak jak na Facebooku czy Instagramie, tylko na publikowaniu treści, która inspiruje, rozwiązuje problem i pomaga osiągnąć określony efekt. Na Pinterest w centrum zainteresowania znajduje się produkt wraz ze stylem życia, który z się z nim bezpośrednio wiąże. Świadomość, że właśnie tak to działa, pozwala lepiej zrozumieć, jak reklamować kosmetyki dzięki Pinterest. 

0

Related Posts