Metody przyciągania klientów

by Joanna
metody-przyciagania-klientow

Idealnie by było, gdyby klienci przychodzili z polecenia lub tak po prostu – bo jesteśmy. Znam kilka firm, które mają to szczęście, ale one działają w tzw. realu, czyli stacjonarnie i zostały założone wiele lat temu. W Internecie o uwagę klienta zabiegają nie tylko te firmy, który są najbliższej. Zakupy można zrobić u polskiego sprzedawcy na Allegro, ale równie dobrze na AliExpress lub niemieckim Amazon. Jak sprawić, żeby klient najpierw trafił, a potem chciał kupić właśnie u nas?

Metody przyciągania klientów

Pierwsze wrażenie

Oceniamy po okładce – tak już po prostu jest. Dlatego w zależności od branży trzeba stworzyć taką identyfikację wizualną marki, która będzie wspierać sprzedaż. W procesie zakupu często ta racjonalna część naszego umysłu ma najmniej do gadania. Kupujemy, bo produkt lub usługa, obietnica z nimi związana, wywołała w nas pozytywne emocje, a opakowanie i cała otoczka wzbudziły podświadome zaufanie. Pierwsze wrażanie jest zatem niezwykle istotne, nie tylko dlatego, że chcemy przyciągać klientów, ale również dlatego, że chcemy przyciągać tych właściwych. Tymczasem widzę w Internecie fajne, innowacyjne, polskie marki, które aspekt wizualny swoich produktów traktują bardzo po macoszemu. Jeśli dla naszego docelowego klienta estetyka jest ważna, brzydkie albo nijakie opakowania będą odpychać, a nie przyciągać.

Dowód społeczny

To, że dobre opinie i recenzje przyciągają nowych klientów to oczywista sprawa. Podczas zakupów zwykle potrzebujemy potwierdzenia, że nie stracimy pieniędzy, że ktoś inny już skorzystał i jest zadowolony. Często właśnie recenzje decydują, czy kupimy czy nie. I nie chodzi wyłącznie o sam fakt, że usługa lub produkt są wysoko oceniane przez innych, ale też o to, kto napisał recenzję. Czy to jest ktoś podobny do mnie? Czy ma podobne wyzwania lub problemy?

Mówi się, że potrzeba ponad 10 opinii pozytywnych, żeby nadrobić 1 negatywną. Dlatego jeśli negatywna się mimo wszystko przydarzy, warto przemyśleć swoją odpowiedź, bo sposób w jaki zareagujemy, będzie albo odpychał albo przyciągał klientów.

Edukacja klientów (content marketing)

Tworzenie treści czyli tzw. contentu, np. na firmowego bloga, nie tylko pozwala zaistnieć w Google, ale również pomaga zdobyć zaufanie klientów. Dzięki content marketing nie trzeba sprzedawać „na siłę”, ponieważ treści, które udostępniamy, naturalnie przyciągają te osoby, którym nasze produkty lub usługi są najbardziej potrzebne. Content marketing to również sprawdzony sposób na to, żeby uświadomić klientowi potrzebę skorzystania z naszego rozwiązania. Często ludzie nie szukają danego produktu, choćby z tego powodu, że zwyczajnie nie wiedzą, że on istnieje. A nawet jeśli go już znają, mogą w dalszym ciągu nie zdawać sobie sprawy, że go potrzebują. Treści, które przekazują przydatną i wartościową dla potencjalnego klienta wiedzę, jednocześnie uświadamiają potrzebę, budują zaufanie do marki i sprawiają, że więcej osób trafia do lejka zakupowego.

Treści, które tworzymy, trzeba oczywiście promować w mediach społecznościowych. W ten sposób nasz artykuł, instrukcja, wideo szybciej trafią do potencjalnych klientów, bo przecież na efekty organicznego pozycjonowania w Google trzeba poczekać. W przypadku sklepów online i blogów firmowych można wykorzystać np. Pinterest.

Konto na Pinterest

Pinterest, jako wizualna wyszukiwarka, ściąga ruch na stronę, na bloga firmowego, do sklepu online. Treści czyli piny, jeśli są odpowiednio przygotowane, pełnią funkcję tzw. zajawki – zachęcają do kliknięcia i sprawdzenia produktu lub przeczytania artykułu. Pinterest ma tę przewagę nad innymi portalami społecznymi, że nie jest platformą do dyskusji, tylko właśnie wyszukiwarką pomysłów, rzeczy i inspiracji. Można więc skupić się na promocji produktów przez dostarczanie wartościowych dla użytkowników treści. Konto na Pinterest to metoda na organiczne przyciągniecie klientów do sklepu internetowego.

Obsługa klienta i live chat

Jednym z najlepszych, czyli najbardziej skutecznych metod przyciągania klientów jest świetna obsługa klienta. Składają się na nią różne elementy, np.
► szybka reakcja na problemy
► dążenie do ich rozwiązania w sposób życzliwy i jak najbardziej korzystny oraz komfortowy dla klienta
► dostępność i ułatwianie kontaktu
► autentyczna chęć pomocy
► i przede wszystkim działanie ze świadomością, że to dzięki klientom firma się rozwija.

W sklepie internetowym bardzo dobrze sprawdza się live chat na stronie, bo daje klientom możliwość natychmiastowego kontaktu i szybkiego otrzymania odpowiedzi na pytania. Można w ten sposób uratować przed porzuceniem niejeden koszyk.

Więcej o korzyściach z posiadania live chat na stronie przeczytasz w artykule Jak podnieść sprzedaż w sklepie internetowym dzięki live chat.

E-mail marketing

Niestety wiele sklepów nie robi tego dobrze. Na przykład wysyłają wyłącznie maile z promocjami. Oczywiście fajnie jest wiedzieć, że można kupić coś taniej, ale generalnie takie maile są nudne i nie wnoszą żadnej wartości. Ja po pewnym czasie przestaję zwracać na nie uwagę. Albo zupełnie nietrafione maile z produktami, „które mogą Cię zainteresować”, a które tylko pokazują, że po drugiej stronie jest maszyna, a nie człowiek, któremu zależy. E-mail marketing powinien być o kliencie i dla klienta. Tytuł maila ma przyciągać uwagę i wywoływać nieodpartą chęć kliknięcia i przeczytania całości. A treść wiadomości ma sprawiać, że klient nie tylko nie żałuje, że kliknął, ale również ma poczucie, że przeczytał coś ciekawego i wartościowego. A już idealna sytuacja to taka, kiedy ma ochotę odpisać i zadać pytanie lub po prostu podziękować.

Podcasty

Z jednej strony podcasty są dla użytkowników Internetu bardzo wygodną formą konsumowania treści, bo można ich słuchać podczas wykonywania innych czynności (np. sprzątania czy treningu). Z drugiej – są też świetnym sposobem na przyciąganie nowych klientów, ponieważ dzięki nim docieramy do grupy osób rzeczywiście zainteresowanych danym tematem. Podcasty, szczególnie te niszowe i specjalistyczne, często trwają nawet ponad godzinę, więc przyciągają ludzi, którzy naprawdę chcą się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę w konkretnym obszarze. Dzięki nim docieramy do tych potencjalnych klientów, którzy jednocześnie są słuchaczami podcastu, ale przecież zaproszeni goście również mogą nimi zostać. O wiele łatwiej jest nawiązać kontakt np. z właścicielem firmy, kiedy chcemy zaprosić go do podcastu niż wtedy, kiedy chcemy umówić się z nim na spotkanie w celu zaprezentowania oferty.

A jeśli nie masz czasu albo ochoty prowadzić własnego podcastu, i tak możesz korzystać z jego ogromnego potencjału do przyciągania klientów, będąc po prostu kimś, kto jest do podcastów zapraszany jako gość.

To zaledwie kilka z wielu metod przyciągania klientów. W Internecie mamy dodatkowo dostęp do wielu możliwości i narzędzi, zarówno marketingowych, jak i sprzedażowych i analitycznych. Warto wziąć pod uwagę, że żadna z metod nie będzie na dłuższą metę skuteczna, jeśli nie będziemy działać systematycznie. Konto na Pinterest nie przyciągnie ruchu na stronę, jeśli nie będziemy regularnie przypinać treści na tablicach. Potencjał e-mail marketingu nie będzie w pełni wykorzystany, jeśli będziemy wysyłać wiadomości tylko kilka razy w roku z promocją świąteczną. Ciągłe przypominanie o sobie/marce/produktach/usługach to konieczność, bo o uwagę klienta zabiegają też inni i robią to naprawdę dobrze.

0

Related Posts