Pinterest to wizualna wyszukiwarka, więc wszystko na tym portalu kręci się wokół pięknych zdjęć, grafik, obrazów i filmów. Możemy publikować statyczne piny lub wideo. W ramach tych dwóch, głównych formatów mamy jeszcze wiele możliwości. Statyczny pin może być np. cytatem, przepisem, kolażem ze zdjęć, infografiką, instrukcją jak coś zrobić, zdjęciem produktu. Wideo tworzy się na Pinterest, żeby łatwo i szybko pokazać produkt lub pomysł/rozwiązanie. Świetne sprawdzi się w przypadku stylizacji, tutoriali makijażowych, pomysłów na prezenty zrób to sam i oczywiście jeszcze w wielu innych kategoriach. A Story Pins to świetne połączenie wideo i grafiki.
Jak mieć więcej wejść na stronę dzięki Pinterest? 5 Kroków + 2 Bonusy.
1. Klasyczny pin
Klasyczny pin to po prostu zdjęcie lub grafika, czyli najbardziej podstawowa forma treści na Pinterest. Grafika jest bardziej czasochłonna do przygotowania, ale ma tę przewagę nad samym zdjęciem, że zwykle zawiera jeszcze tekst, więc dostarcza użytkownikom więcej informacji. Dzięki temu może on lepiej i szybciej zrozumieć, co mamy do zaoferowania. Klasyczny pin może zostać opublikowany bezpośrednio na Pinterest przez opcję Utwórz Pina (wtedy ręcznie dodajemy tytuł, opis i link) lub możemy przypiąć zdjęcie ze strony, bloga lub sklepu (wtedy Pinterest sam pobierze potrzebne dane).
Klasyczny, standardowy pin można przygotować w kilku różnych formach, takich jak np.:
Zdjęcie
Zdjęcie produktowe, zdjęcie miejsca, zdjęcie potrawy, zdjęcie salonu, zdjęcie stylizacji na wesele. Zdjęcie bez napisów i wezwania do działania, nawet najpiękniejsze, nie do końca spełnia swoją rolę na Pinterest, choć to oczywiście kwestia celów i strategii konkretnej marki. Jeśli zależy nam na zaangażowaniu użytkowników bezpośrednio na Pinterest (np. chcemy więcej tzw. przypięć), to wtedy jak najbardziej. Ale przecież jeśli prowadzimy sklep czy bloga, to zależy nam na kliknięciach prowadzących na naszą stronę. Wtedy zdjęcie bez żadnego napisu nie wystarczy – szczególnie w przypadku zdjęć z tłem lifestylowym. Przykładowo zdjęcie elegancko urządzonego salonu z różnymi dodatkami nie mówi użytkownikowi zbyt wiele. Czy na sprzedaż jest sofa z tego zdjęcia, czy może lampa?
Grafika
Grafika może składać się ze zdjęcia, rysunku, napisów i dodatkowych elementów takich jak symbole, strzałki, cyfry, wyliczanki. Powinna być jednak przejrzysta i zachęcać do kliknięcia i przejścia na stronę lub do sklepu.
Infografika
Infografika to bardzo popularny wariant treści na Pinterest. Dzięki niej można przekazać wiedzę w prosty, uporządkowany i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób. Infografiki są chętnie przypinane, ale jeśli użytkownik Pinterest znajdzie na nich kompletną informację, raczej nie będzie miał motywacji, żeby przejść na naszą stronę. Sztuką jest tak przygotować infografikę, żeby użytkownik chciał więcej.
Cytat
Użytkownicy Pinterest uwielbiają cytaty: życiowe, motywacyjne, związane z relacjami, rozwojowe. Cytaty są chętnie zapisywane na tablicach, ale z drugiej strony nie są zachętą, żeby kliknąć i przejść na stronę lub do sklepu. Dlatego jeśli chcemy je wykorzystać w strategiczny sposób, musimy mieć bardzo dobry pomysł i wiedzieć dokładnie, co chcemy dzięki nim osiągnąć.
Kolaż ze zdjęć
Kolaże na Pinterest są wykorzystywane, żeby pokazać, jak coś zrobić. Wtedy każde kolejne zdjęcie przedstawia następny etap procesu. Przydatne np. w kategorii makijaż, zrób to sam, rękodzieło, fryzury, stylizacje.
Oprócz takich klasycznych pinów możemy na Pinterest publikować również:
2. Wideo piny
Zamiast statycznego obrazu możemy zamieścić film. Wideo na Pinterest powinno skupiać się na produkcie, rozwiązaniu lub inspiracji, dlatego że użytkownik Pinterest właśnie tego szuka. Z tego powodu lepiej sprawdzi się wideo, na którym zamiast osób opowiadających o produkcie widać po prostu sam produkt w akcji. Świetne są np. krótkie tutoriale jak coś zrobić albo filmy, które pokazują efekt przed i po. Wideo piny są zwykle krótkie i bardzo dynamiczne. Nie zwlekamy jak YouTuberzy do ostatniej sekundy, żeby zbudować napięcie i dopiero na samym końcu wyjawić, o co nam właściwie chodzi. 😉
3. Story Pins
Story Pins to piny, które są tzw. opowieścią. Opowieścią może być wszystko: przepis na szarlotkę, stylizacje na każdy dzień tygodnia, instrukcja jak uczesać się do pracy, krótkie notatki o atrakcjach danego miejsca. Od strony technicznej story pins to treść, która składa się z kilku obrazów – można je przeglądać klikając strzałki umieszczone z boku. Obrazem może być klasyczny pin lub wideo, co daje fantastyczny i ciekawy efekt, bo można zacząć od filmu, następnie umieścić zdjęcie, a potem jeszcze grafikę z napisem. Na oficjalnej stronie poświęconej Story Pins znajdziemy hasło Miliony osób czekają na Twoje pomysły. Jest to jednocześnie bardzo konkretna wskazówka, o co tak naprawdę chodzi w Story Pins i w ogóle na Pinterest. Pinterest chce, żeby treści, które zamieszczamy na portalu były inspiracją, ciekawym pomysłem, praktycznym rozwiązaniem – odpowiedzią na to, czego użytkownika szuka i potrzebuje.
Treści (lub inaczej content) na Pinterest to grafika/zdjęcie/wideo + tytuł + opis + link. Warto tworzyć różnorodne treści na Pinterest i testować, które rodzaje pinów i ich warianty sprawdzają się najlepiej. Najpiękniejsze zdjęcie, ale bez dodatkowych elementów, często nie będzie skuteczne, ponieważ nie daje użytkownikowi powodu, żeby kliknąć i sprawdzić, co jest na naszej stronie lub w sklepie online. Dodatkowo z samego zdjęcia, szczególnie tego z lifestylowym tłem, często trudno wywnioskować, co autor miał na myśli i czego od nas chce. Dlatego grafika na Pinterest powinna mieć wezwanie do działania lub bardzo konkretny napis/tekst, tak żeby użytkownik wiedział, o co nam chodzi i czego może się spodziewać, kiedy kliknie pin i przejdzie dalej. To, co publikujemy na Pinterest powinno mieć określony cel i jeśli są nim kliknięcia i przejścia na stronę lub do sklepu, wtedy pin ma za zadanie dać użytkownikowi powód i motywację, żeby właśnie to zrobić.